Lionel Messi

De flesta för att inte säga alla har hört talas om Messi. Det är inte att ta i att kalla honom en av de största spelarna genom tiderna.

Fotbollsspelaren Lionel Messi föddes år 1987 i Rosario, Argentina. Han började spela fotboll tidigt och redan som femåring gick han med i sin första klubb vilken då tränades av hans far. Men det fanns problem. Då Messi var 11 år gammal upptäckte man att han hade brist på tillväxthormon vilket gjorde att kroppen inte växte som den skulle. Då Messi var 13 år gammal var han enbart 137 cm lång. Ett erbjudande från en argentinsk klubb fick på grund av detta avböjas och familjen valde att flytta till Barcelona för att kunna få hjälp. Där upptäcktes Messi av Fc Barcelona och skrev ganska snabbt kontrakt med klubben, vilken också hjälpte honom med behandling mot tillväxtbesvären.

Sedan dess är detta klubben som Messi befunnit sig i. Han började naturligtvis i klubbens ungdomslag i vilket han glänste. Redan som 16-åring fick han debutera i A-laget i en vänskapsmatch. Som 17-åring gjorde han sitt första ligamål och blev därmed den dittills yngsta spelaren att göra mål i La Liga för Barcelona. Messi fick snart mer speltid på grund av skador i klubben och år 2005 utökade han sitt kontrakt till att gälla hela 9 år framåt.

År 2005 vann han också sin första stora titel med klubben då Fc Barcelona vann Champions League. Messi fick dock sitta på bänken i finalen på grund av en skada. Redan år 2008 rankades Messi av många som en av världens bästa spelare. Sedan dess har Karriären med Fc Barcelona fortsatt och Lionel har kammat hem inte mindre än 9 ligasegrar och 5 Champions League-segrar tillsammans med klubben.

Messi har dubbelt medborgarskap och hade kunnat välja att spela för Spaniens landslag. Men han tackade nej till förmån för det argentinska. Tillsammans med Argentinas U-20 lag vann han U-20-VM och blev då även utsedd till turneringens bästa spelare. Debuten för seniorlandslaget kom år 2005 men blev lite av ett fiasko. Efter enbart 47 sekunder blev han utvisad för en armbåge i ansiktet. I sitt första VM med landslaget år 2006, vilket nog också är att betrakta som en liten besvikelse, fick Messi se från bänken hur hans lag blev utslaget av Tyskland redan i kvartsfinal.

Efter VM 2010 där Argentina återigen åkte ut i kvartsfinal och Messi fick lämna turneringen mållös. Till slut fick han sin revansch år 2014 med en andraplats. Utöver detta har han tillsammans med landslaget 2 segrar och en andraplats i Copa America.

Messi har även blivit utsedd till världens bästa fotbollsspelare i 5 år och ett år även fått utmärkelsen årets idrottsman. Med andra ord är han en av de största som någonsin satt sin fot på en fotbollsplan.