Dagens landslagsfotboll och Fotbolls-VM 2018

Det lag som numera innehar den högsta rankingen på FIFAs världsranking och därför på ett sätt kan betraktas som det bästa landslaget just nu är, kanske till vissas förvåning, Belgien.

Trots att det belgiska laget alltså rankas som världens bästa lag just nu, har det aldrig vunnit någon av de största titlarna. Belgien har ett OS-guld från 1920 som en av sina främsta meriter, men det de själva nog värderar högst kanske är VM-bronset från VM 2018 i Ryssland.

Andra länder som finns högt upp på listan är Frankrike, Brasilien, England och Portugal som alla går att finna i topp fem. Men i dagens högklassiga och jämna fotboll finns det ett antal övriga lag som absolut kan sägas tillhöra landslagsfotbollens absoluta topp.

Den senaste riktigt bra måttstocken vi har när det kommer till internationell fotboll är kanske VM 2018. Värt att notera i detta mästerskap är att stornationen Italien inte ens lyckades kvala in. Det gjorde inte heller Nederländerna eller USA. Väl framme i VM var det ett annat lag som floppade rejält. Tyskland lyckades med att åka ur en relativt svag grupp och förlorade till och med sin sista match mot ingen mindre än Sydkorea. Man blev sist i gruppen och stod för ett av de största fiaskon som setts i fotbolls-VM:s historia.

Vann gjorde Frankrike efter att ha besegrat Kroatien i finalen. En av de stora matchhjältarna var den unga Kylian Mbappé som hade presterat otroligt bra även tidigare i turneringen. Belgien lyckades som sagt vinna bronsmatchen mot England. Sverige gjorde ett ovanligt bra VM och lyckades både kvala in, vinna sin grupp och ta sig faktiskt hela vägen till kvartsfinal. Där blev dock England för svåra.