Klubblagsfotboll och Champions League 2019

Dagens klubblagsfotboll har utvecklats till en miljardindustri. Enorma summor pengar investeras och de bästa spelarna tjänar minst sagt stora pengar. Men fotbollen har också nått en väldigt hög klass och många ligor håller en extremt hög nivå. Några av de största ligorna just nu finner vi i Italien, Spanien, Frankrike, England och Tyskland för att nämna några länder. Den senaste stora klubblagsturneringen som spelades var Champions League 2019

Champions League är en klubblagsturnering mellan de bästa klubbarna i Europa och arrangeras av UEFA. I år lyckades Liverpool knipa bucklan efter att i semifinalerna vänt ett till synes omöjligt 3-0 underläge mot FC Barcelona till 4-3 i returmötet. Det engelska laget Tottenham skrällde även och tog sig hela vägen till final, men väl där blev Liverpool lite för starka.

Det mesta i den internationella klubblagsfotbollen handlar idag om Europa och det är här de största ligorna finns. Men det finns även ligor med mycket pengar och ganska hög kvalitet i länder som till exempel USA. MLS som deras liga heter är en plats som många spelare som har långa framgångsrika karriärer bakom sig söker sig till.