Marknadsföring av en fotbollsklubb

Tiderna har förändrats snabbt. Tidigare kunde du titta på en match för att se vem som sponsrade laget via lagtröjorna. Numera är marknadsföringen betydligt mer komplex och sträcker sig långt utanför planen. Vad som inte förändrats är klubbarnas och spelarnas behov av sponsorer och inkomster.

Sociala medier

I dag är sociala medier ett kraftfullt verktyg för alla olika typer av marknadsföring. Att denna typ av marknadsföring blivit så populär är bland annat låg kostnad, stark varumärkesbyggande funktion, flexibilitet och att det är enkelt att nå målgrupper. Denna typ av marknadsföring är väldigt billig i jämförelse med de gamla traditionella metoderna och kan bli mycket framgångsrik även med en låg budget. Sociala medier har utan tvekan blivit den framtida plattformen för marknadsföring och varumärkesbyggande.

Effektiv ny marknadsföring

Numera tjänar fotbollslag och spelare bra med pengar från marknadsföring. En del spelare tjänar mer pengar på sin marknadsföring än på att spela fotboll. Det kan till exempel handla om försäljning av skor, kläder, parfymer, sportredskap, mobilskal samt tillbehör. Nu kan du lyfta din e-handel till en högre niva med liveshopping. Varför inte prova på att skapa en livestream video hos mavshack.live med integrerad köpfunktion. Du kommer att kunna erbjuda dina kunder en smidig och rolig handel med snabb utchekning. Liveshopping är ett nytt sätt att integrera samt engagera dina kunder samtidigt som du skapar en mer spännande online shopping. Hos mavshack.live kommer du enkelt igång till en låg kostnad och kan sända var, när och hur som helst. Du kan göra egna sändingar eller låta mavshack.live guida dig från vision till verklighet.

Internet är en stor hjälp

Internet har varit en mycket stor och värdefull hjälp för fotbollsklubbar, lag och spelare. I dag har varenda klubb, lag och spelare en Facebook- sida för medlemmar och fans där de enkelt och snabbt kan förmedla information eller nyheter samt uppdatera om events och matcher. Men det är givetvis inte endast Facebook som fotbollslagen är synliga på utan man har succesivt ökat sin närvaro på flera andra social medier som exempelvis Instagram och Twitter.

Flera olika typer av sociala medier

När det gäller marknadsföring online handlar det inte enbart om synlighet utan det finns många andra faktorer som spelar in för att kunna nå rätt målgrupp. Det finns flera typer av sociala medier med olika fokus som ger olika möjligheter. Vissa passar bättre för marknadsföring än andra som till exemplel Facebook eller bloggar. Det gäller att titta på vilken eller vilka sociala medier som passar bäst för vad fotbollsklubben eller laget vill uppnå. Sociala medier har ökat väldigt snabbt genom åren och har blivit en viktig del av fotbollsklubbar, lag och spelares marknadsföring.